Scribblenauts Recenze Scribblenauts

Scribblenauts

Marek Švrkala

Marek Švrkala

22. 10. 2009 22:31 4

Už mnoho let často slýcháme, že videohry trpí na malou originalitu a vývojáři jen kopírují stokrát omleté principy, jimž maximálně nahodí nový kabátek. V mnoha případech je to pravda, o to víc pak vynikne jakýkoli titul, který nabídne něco nového a originálního. Na netradiční koncept sází i gamesa určená výhradně pro Nintendo DS od studia 5th Cell (Drawn to Life, Lock's Quest). Jejím podtitulem je heslo „Write Anything, Solve Everything“, tedy „Napiš cokoli, vyřeš všechno.“ V tomto mottu se dá také shrnout celý herní koncept. Ten ohromil mnoho herních médií už na letošní výstavě E3, kde se doposavad bezejmenná hra stala hvězdou a na několika zahraničních webech získala ocenění Nejlepší hra E3. Naplnil tým 5th Cell první dojmy novinářů z této proslulé show?

Jan Amos Komenský skákal z okna na...

Úkolem hráče je v roli sympatického klučiny Maxwella v každém z celkových 220 levelů získat blýskavou hvězdičku Starite a nějaké ty penízky v místní měně (ollary). Levely jsou rozděleny do dvou skupin, v action úrovních hvězdičku od začátku vidíte a musíte se k ní přes různé nástrahy dostat, v puzzle úrovních pak blyštivou odměnu shrábnete za vyřešení nějakého problému. Kouzlo hry a geniální nápad vývojářů spočívá v tom, že si k řešení nebo překonávání překážek můžete vyčarovat prakticky cokoli. Stačí napsat konkrétní slovo na obrazovku a vysněnou věc máte u sebe. Databáze údajně čítá přes 10 tisíc slov. Nedostupné jsou jen konkrétní značky výrobků, vulgarismy a alkohol. Buď jsou vývojáři abstinenti, nebo se bojí ratingových komisí. To druhé je správně. Věci je možné psát pohodově tužkou na QWERTY klávesnici, druhou volbou je přepnutí do kreslícího módu a čmárání písmenka po písmenku.

Nejhlavnějším limitem hráčova snažení je tedy jeho kreativita, v případě slabé znalosti angličtiny také slovní zásoba. Navolit lze i jiné podporované jazyky – španělštinu, portugalštinu a francouzštinu. Pokud ke hře využijete i slovník, získáme i lehký edukativní rozměr. Slovíčko, co neznáte, si tak najdete ve slovníku a pak použijete. Schola ludus.

Díky téměř neomezeným možnostem se naskýtá obrovská variabilita řešení jednotlivých herních situací. Nejlepší si bude pomoci konkrétním příkladem. V jedné z prvních misí je hvězdička umístěna na vyvýšené plošině, na kterou Maxwell v žádném případě nevyskočí. Jak se na ní dostat? Zkušeného chlapáka napadne udělat žebřík, sportovec si vykouzlí trampolínu, milovník strojů vrtulník, hráč akčních her jet-pack a poeta si nechá vyčarovat křídla. Všechny možnosti jsou samozřejmě správně a fungují. Podobných situací čeká na hráče mnoho. Častokrát až překvapí, jakým stylem lze problém vyřešit. Na vině bývají také nepříliš jasné popisy jednotlivých levelů, kdy mohli autoři více specifikovat, co vlastně chtějí. Ještě je třeba zdůraznit, že všechny vyčarované věci ovlivňuje fyzika a rovněž se zapojují do dění stejně jako v reálném světě. Pes tak sežere kočku, ta zase myšku. A co umí tahle malá potvora? No jistě, každá myška si přece pochutná na sýru.

Osedlej koně a získej achievement

Levely jsou navrženy nápaditě, některé až moc, takže mému snažení prostě odolaly. Za každý splněný kousek dostáváte různý počet ollarů. Záleží na rychlosti, počtu použitých předmětů a také stylu, jakým hvězdičky dosáhnete. Oceňuje se třeba absence zbraní, využití nářadí nebo spolupráce se zvířaty. Klasickým zpestřením jsou různé achievementy, které si milovníci ocenění mohou přímo v menu prohlížet a kochat se jimi. Penízky lze vedle různých avatarů, jež si hráč nespokojený s Maxwellovou podobou může zakoupit, použít hlavně na nákup nových levelů. Ty jsou vždy po jedenácti rozděleny do deseti různých světů odstupňovaných podle náročnosti. Poměr cen je stanoven dobře, několik úrovní tak klidně můžete vynechat a rovnou zakoupit další sadu. Obtížnost od jednoduchých úkolů typu - „dej farmáři tři zvířata“ - hodně stoupá. Překážky se kupí na sebe, konstrukce jsou složitější, musíte používat více předmětů. Právě tehdy začínají na povrch vyplouvat také první bolístky. Bohužel, ani hravá gamesa Scribblenauts není dokonalá, pozlobí hlavně ovládání.

Ovládání všech zásadních akcí ve hře perem na dotykovém displeji nebylo zvoleno dobře (horní displej zobrazuje pouze detaily o dané úrovni). Maxwell běhá podle vašich dotyků po obrazovce, plave, létá nebo skáče. Avšak perem zároveň ovládáte rovněž předměty, jež můžete libovolně přesunovat, používat nebo házet. Často se tak stane, že místo pohybu pouze zaktivujete předmět, nebo naopak místo aktivace popoběhnete - klidně rovnou do propasti. Lepším řešením by asi bylo postavu ovládat klasickými šipkami, které slouží pro pohyb kamery. Nervy škádlí rovněž spojování předmětů. Záhy zjistíte, že jednou z nejčastějších pomůcek je lano (takto výhodných věcí je více, což taktéž není dobře), jímž je nutné v jedné misi spojit třeba auto a autobus. Lano ale nemůžete připnout kamkoliv, musíte najít přesné body, kde se zachytne. A to dá zabrat. Ovládání je tak trošku frustrující, způsobuje časté přehmaty a nevynucené chyby, které mohou stát život. Nešťastné ovládání Scribblenauts ubírá body k dokonalosti.

Energické, hravé, veselé...

Naopak volba kreslené grafiky se autorům rozhodně povedla. Scribblenauts díky tomu působí ještě více hravým a energickým dojmem. Vše jen mohlo být trošku detailnější a některé animace dotaženější. Veselý styl, který se v odlišných světech různí, zanechává solidní dojem a k DSku se skvěle hodí. U některých předmětů se navíc určitě pobavíte. Dobře působí i veselé a energické skladbičky, i když nikterak nenadchnou. Než se stačí ohrát, obvykle vystřídáte prostředí a muzika se mění. Ani zvuky nepřekvapují. Kachna kňáká, kočka mňouká, voda šplouchá, motor jachty pracuje. Prostě vše, jak má být a jak se nám to líbí. Zábavu z trochu jiného soudku přináší editor levelů. Do předem připravených prostředí tak lze zasadit objekty a vytvářet problémy a nástrahy. Díky Nintendo Wi-Fi Connection je možné levely sdílet po internetu a stahovat výtvory jiných hráčů, což trvanlivost gamesy prodlužuje. Určitě ale šlo kolem podpory online hraní vymyslet ještě více, jak dokazují jiné projekty.

Zisku vavřínů pro Scribblenauts tedy zabraňuje hlavně frustrující ovládání, jež může nervově labilnějším jedincům způsobit nejeden záchvat vzteku a odhození handheldu kamsi do dáli. Avšak i tak jde o skvělý zážitek, který by si neměl nechat ujít žádný fanoušek Nintenda DS. Hlavně v počátcích totiž získá obrovský pocit originality, kreativity a uspokojení z možnosti být neomezeným pánem nad světem při řešení nejrůznějších úkolů. A to se cení.

Scribblenauts

Geniální koncept omezený pouze vaší kreativitou zpočátku nebývale nadchne. Časem ale vypluje na povrch špatné ovládání. Přesto jde o velmi zajímavý titul zasluhující pozornost za svou originalitu a volnost.

Mamutí databáze slov, uhlazené zpracování, kreativita, originalita, nápad, možný edukativní rozměr, editor levelů, celkově veselý a energický styl.
Frustrující ovládání, slabší detaily grafiky, mizerné využití online možností, výhodnost častého používání stejných předmětů.